דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קבלת החלטות - כלים ושיטות חכמים ויעילים 

מאת    [ 03/03/2007 ]

מילים במאמר: 733   [ נצפה 8154 פעמים ]

כדי לקבל החלטה נכונה,שהיא אגב, לא דבר קל לכשלעצמו נוכל להביט בתחומי החיים השונים. החל מן הגדולים ביותר (עסקים,קריירה,רומנטיקה) ועד הקטנים ביותר (קניית מוצרי חשמל קטנים למשל). כדי לשפר את קבל ההחלטות בחיינו ידע מתאים כיצד עושים זאת יוביל אותנו ביתר קלות אל הדרך הנכונה.

תשומת לב לכל קשת העינינים המעורבים בתהליך קבלת החלטות יומיומיות או בנושאים מעט יותר גדולים עשוייה להאיר בבת אחת ראייה שונה של התייחסות לעינינים.לכן,להלן מאמר קצר ומקיף של מלוא ההתייחסויות הנדרשות לקבלת החלטות נכונה ו"מקצועית":

1. איזון מצב נפשי בעת קבלת ההחלטה - בכל קבל החלטה מעצם טיבענו כבני אדם אנו נמצאים במצב נפשי אחר.לכן, מוטב לקבל החלטה חשובה בשלושה זמנים שונים ולהצליב את מצבים אלו כדי לנטרל השפעות ריגעיות.(כמובן,מן הסתם ,שבעת החלטה על דברים קטנים אין צורך בעלייה לדרגה כה גבוהה של השקעה)

2. רמת ההשקעה הנדרשת לעומת התועלת הפרקטית שנקבל מן ההחלטה - הנטייה הטיבעית בגלל החשש לקבל החלטה לא נכונה גורמת לעיתים להתארכות ההשקעה בחשיבה על העינינים למרות שאין צורך בכך.על כן כדאי לשים לב לכמות הזמן המוקדשת להחלטה.

3. שיתוף אנשים אחרים בקבלת ההחלטה שלנו - האם כדאי בכלל? כדאי לשים לב לא רק לדיעותיהם אלא גם לניסיונם.רצוי מאד ללבן הבנתית גם את מיקומם ביחד איתנו כלפי העינינים המדוברים:

א. האם הם ממוקמים ממש ביחד איתנו ורואים את העניין מנקודת מבטנו ?
ב. במידה ולא - חשוב להבין מאיזו זווית הם רואים את הדברים? (ראו הערה 6)
ג. מהו ניסיונם בקבלת החלטות (בתחומים שונים: יומיומים,מקצועיים,רומנטיים...)
ד. מהי דעתם על קבלת החלטות? (כדאי שתשאלו אותם מראש לפני שתתיעצו איתם כדי לגלות ולוודא עם מי אתם מדברים מראש.....)

4. מה אנו משתפים "מתוך" האנשים האחרים - לא אחת יתברר לנו שאנו משתפים אינטרסים מנוגדים לשלנו בעת שאנו מבקשים מהם ייעוץ/השתתפות בקבלת ההחלטה שלנו.

5. ניהול פסיכולוגי של מחשבות/הרגשה/תחושות - בעת קבלת ההחלטה מן הסתם אנו מרגישים דברים שונים ומתרחשים בנו דבריים שונים. עד כמה אנו מודעים לכל אלו ו"מנהלים" אותם - או שהם מנהלים אותנו? קבלת החלטות נכונה (כל זמן שהיא שיכלית אמורה לגבור על רגשות אלא אם כן ישנה מעורבות של חצי רגש שזוהי אינטואיציה או היוריסטיקה - כלומר,כלל אצבע שחוסך חשיבה שיכלית גבוהה ושמהווה "קיצור דרך")

6. החלטה טובה מן הסתם אמורה להתבסס על הצלבות ידע - כל אדם מכיר זאת ויודע לבצע זאת מן הסתם.לא מקבלים כמובן החלטה על סמך מידע אחיד.

7. כמות המידע - מידע הוא עניין מרכזי בקבלת החלטה וככל שהוא רב יותר הרי שיותר קל יהיה לקבל את ההחלטה כמובן.חיסרון מסויים הוא שלעיתים ככל שיש יותר מידע הדבר יכול להיות יותר מבלבל לכאורה.

8. ארגון ומיון המידע בתרשים על דף - היות ויכולת כל אדם לייצג מידע באופן יעיל וכדי שיהיה קל להסתכל עליו בבת אחת היא ממומצעת בלבד - הרי שכדאי לארגנו על דף אחד ומצומצם.כהערה מקצועית: ככל שארגון המידע יהיה קטן יותר בתרשים כך יהיה קל להביט על כולו בבת אחת.

9. חוכמת ארגון המידע - זהו לב ליבה של קבלת ההחלטה.למתעניינים בדבר נרשמו מאמרים על כך ונפרדים.

10. כטיפ כללי : מידע רב על הנושא המדובר אמור להיות מאורגן על פי כיווניות המידע.


כדי לא להעמיס יתר על המידה מובאים כאן 3 כלים מרכזיים בתהליך קבלת החלטות:

1. שינוי מיקום נקודת מבט : מצב נשפי של מבט מבחוץ - לעומת מצב נפשי של מבט מבפנים - לרוב האנשים למעשה קיימת בעיה של התעמקות יתר ושל שקיעה בפרטים (אז גם קורה שמתרחשת הרגשה של "עומס של פרטים" וסיחרור שאינו תורם לקבלת ההחלטה). זהו מצב של להיות "בפנים".נקודת המבט על הכל הינה מתוך מצב של להיות בתוך השפעת הדברים (ואני מדגיש השפעת הדברים).

היות ואת הקבלה הינך מעוניין לקבל כאשר אתה לא "בתוך הדברים" אלא כאשר אתה מביט עליהם "מבחוץ" הרי שרצוי לדעת לשחק עם החזרת נקודת מבט (תוך כדי התחושות הנגדיות העולות ) לנקודת מבט חיצונית ליצירת המצב הנפשי.

2. ערך עצמי - קבלת החלטות טובה מושפעת מאד מהיסטוריית קבלת ההחלטות שקיבלתם עד היום.אפילו אם לכאורה אין קשר בין תחום קבלת ההחלטה הנחוצה כרגע לבין תחום הכישלונות שלכם בעבר בקבלת ההחלטות - הרי שעדיין יהיה לכם ככל הנראה חשש והשפעה של הדברים. לכן שפרו את יכולתכם להעריך את עצמכם כטובים בקבלת ההחלטות ואכן תהיו כך.אגב,התחושות הן אלו שיגבילו אתכם.השתחררו מהן.

3. אינטלגנציית דיבור - כאן הכוונה הינה לכיצד אתם חושבים על הדברים,מנסחים אותם ביניכם לבין עצמכם וכיצד אתם למעשה "מדברים" אל עצמכם.נסו לשים לב לכך: לניסוחים,למשפטים וכן הלאה.למעשה תהליך החשיבה הוא זה אשר מבצע את תהליך קבלת ההחלטות ביחד עם התחושות.שני אלו האחרונים מושפעים מדרכי הניסוח והדיבור העצמי שלכם ביניכם לבין עצמכם.אינטלגנציית הדיבור שהיא "דיבורכם לעצמכם" על כל נוסחיה וכיווניה ויכולתה לארגן טוב את תהליך ההחלטות- משפיעה מאד.
http://www.arikshani.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב